• Agenda
  • Nieuws
  • Aanmelden
  • Inloggen
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
  • Homepage
  • Nieuwe leerlingen
    • Griendencollege LIVE!
    • Aanmeldprocedure
    • Onderwijsvisie
    • Zij-instroom
    • FAQ’s
  • Schoolinfo
    • Vmbo
    • Mavo
    • Pro vmbo
    • Profielen
    • Onderwijskwaliteit
    • Loopbaanoriëntatie
    • PTO’s
    • PTA’s en examen
    • Agenda & Kalender
    • Leerlingbegeleiding
    • Aanmelding bedrijven stagedagen
    • Ouderbetrokkenheid
    • Documenten & Links
    • Schoolkosten
    • Corona
    • Nieuwsarchief
  • Contact
    • Ziek/afwezig
    • Team
    • Vacatures
    • Inloggen
  • Zoek
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / Schoolinfo2 / Leerlingbegeleiding

Leerlingbegeleiding

Leren is niet altijd even makkelijk. Dat geldt ook voor het maken van keuzes of het bespreken van moeilijke onderwerpen. Daarom krijg je bij ons de hulp die jij nodig hebt.

Tweejarig mentoraat

De mentor die je in de brugklas krijgt, hou je ook in de 2e klas. Daardoor leert jouw mentor je echt goed kennen en kan hij of zij je heel goed helpen tijdens de eerste twee jaar, bij je profielkeuze en bij persoonlijke vragen.

Huiswerkklassen

Wij helpen je op school met het maken en leren van je huiswerk. Want wij weten, dat je ook dit moet leren. Dat doen tijdens de huiswerkklassen. Dit betekent ook, dat je thuis minder en soms helemaal geen huiswerk meer hoeft te maken of te leren.

Ondersteuningsklassen

Als je moeite hebt met een of meerdere vakken, kun je deelnemen in ondersteuningsklassen. Je krijgt dan extra uitleg en hulp van een vakdocent.

Vertrouwensdocent

Het Griendencollege heeft twee vertrouwenspersonen. Dit zijn mevrouw De Vlaam en mevrouw Demandt. Wanneer kunt u bij hen terecht? Zij ontvangen uw klacht over ongewenst gedrag op school. Zij zijn aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en personeelsleden die een klacht willen indienen. Zij vangen de klacht op en verwijzen u door naar de juiste functionaris om (eventueel samen met u) de klacht af te handelen.

Coördinator passend onderwijs

De aandacht van het team van het Griendencollege is niet uitsluitend gericht op kwalitatief onderwijs, maar ook op goede leerlingzorg: passend onderwijs. Onze coördinator passend onderwijs, mevrouw Tieman, is hiervoor verantwoordelijk.

De coördinator passend onderwijs houdt zich vooral bezig met het afstemmen van de benodigde ondersteuning per individuele leerling. Om dit te kunnen doen, overlegt zij met de leerling, de mentor en de ouders en coördineert zij de inzet van interne professionals. Indien nodig coördineert ze ook de inzet van externe professionals.

“Regelmatig komen leerlingen langs met vragen of problemen. Vaak zijn dat kleine, overzichtelijke dingen die met een gesprekje kunnen worden opgelost, maar zo nu en dan zijn het ook meer complexe zaken die een uitgebreidere benadering behoeven. Belangrijk is in ieder geval dat leerlingen mij weten te vinden. Als rond een bepaalde leerling een zorgtraject is ingezet, is er natuurlijk een intensieve communicatie met de ouders van de leerling. Soms hebben docenten vragen met betrekking tot de begeleiding van een leerling of hebben ze advies nodig bij het vinden van de juiste begeleidingsstijl. Om er in meer complexe situaties voor te zorgen dat de leerlingbegeleiding doeltreffend wordt ingezet, onderhoud ik contacten met een groep van interne en externe professionals die met elkaar onder mijn voorzitterschap het zorgteam vormen. Denk hierbij aan de remedial teacher, de schoolarts, de ambulant begeleider, de schoolmaatschappelijk werker, de vertrouwenspersoon en de leerplichtambtenaar.”

Remedial Teaching

Remedial Teaching: de leerling een succeservaring laten meemaken!
De Remedial Teacher (RT’er) helpt leerlingen die tijdelijk of langdurig ondersteuning nodig hebben bij het maken en leren van de reguliere leerstof. Dit kan door een belemmering zijn of omdat de geboden uitleg en hulp in de klas niet voldoende is.

Leerlingen die met een indicatie op onze school komen nodigen wij in de eerste weken van het schooljaar uit om kennis te maken met de RT’er.
Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen tijdens dit gesprek een dyslexiekaart waarop tips staan en hulpmiddelen waar zij recht op hebben. Zij krijgen ook uitleg over deze hulpmiddelen. Eén van die hulpmiddelen is het gebruik van het computerprogramma Kurzweil. Leerlingen met dyslexie kunnen dan tijdens toetsweken de toetsen op de computer maken.
Met leerlingen die dyscalculie hebben, bespreken we dat zij altijd hun rekenmachine en eventuele rekenkaarten gebruiken. De RT’er leert de leerlingen hoe ze de rekenkaarten kunnen gebruiken.

Als een leerling gedurende het schooljaar leerproblemen krijgt, die niet door de vakdocent opgelost kunnen worden, dan dient de mentor een hulpvraag in bij de RT’er. De RT’er nodigt de leerling uit voor een gesprek. De leerling bepaalt samen met de RT’er een leerdoel geformuleerd en een tijdsplan voor de te bieden hulp. Hierna gaat de RT’er of een onderwijsassistent de leerling begeleiden. Na de afgesproken periode evalueren de leerling en RT’er of het leerdoel is gehaald. We kijken dan bijvoorbeeld of de leerling zonder ondersteuning verder kan of dat het leerdoel bijgesteld moet worden en de ondersteuning verlengd moet worden.

  • Vmbo
  • Pro vmbo
  • Mavo
  • Profielen
  • Onderwijskwaliteit
  • Loopbaanoriëntatie
  • PTO’s
  • PTA’s en examen
  • Agenda & Kalender
  • Leerlingbegeleiding
  • Ouderbetrokkenheid
  • Documenten & Links
  • Schoolkosten
  • Corona
  • Nieuwsarchief

Direct naar

  • Agenda
  • Nieuws
  • Aanmeldprocedure
  • Zij-instroom
© Griendencollege
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • Twitter
Scroll naar bovenzijde